Olszynka-Piaski (Walddorf-Sand)
Stacja kolejowa Gdańsk Piaski (Sand) została wybudowana w 1905 roku w rejonie obecnej stacji Olszynka w miejscu przecięcia sie koleji normalnotorowej (Nehrungbahn) z Pruszcza Gdańskiego z wąskotorową z Gdańska w kierunku Żuław. Funkcjonowała w latach 1905-1974, a powstała wraz z lewobrzeżną częścią Gdańskiej Kolei Dojazdowej. Stacja należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft (Zachodniopruska Spółka Małych Kolei). Na stacji Gdańsk Piaski można było dokonywać przeładunku towarów z wagonów koleji normalnotorowej na wąskotorową. Najczęściej były to płody rolne z Żuław np. buraki cukrowe,które po przeładowaniu były wywożone do Cukrowni Pruszcz. Natomiast nawozy sztuczne i węgiel były załadowywane na wagony składów wąskotorowych i wywożone w głąb Żuław. Pod zarządem Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft stacja funkcjonowała do 1945 roku. Na stacji Gdańsk Piaski (Sand) znajdowało się jednopoziomowe skrzyżowanie obu linii kolejowych zabezpieczone dodadkowo torami ochronnymi oraz semaforami ustawionymi przed miejscem gdzie obie linie kolejowe się krzyżowały. Został tutaj też wybudowany budynek nastawni kolejowej. Do podstwawowych zadań dyżurnego ruchu tej nastawni należała kontrola czy na tym skrzyżowaniu nie został odczepiony jakiś element składu wąsko lub normalnotorowego. Było to rozwiązanie bardzo nowatorskie, chyba niespotykane w innych miejscach. Samo krzyżowanie się szyn obu linii kolejowych było wykonane na stałe. Nie było więc konieczne stosowanie zwrotnic. W wyniku działań wojennych zniszczony został most zwodzony nad Opływem Motławy, przez który kolej wąskotorowa wjeżdzała na Olszynkę oraz duża część infrastruktury kolejowe. W latach 1945-1948 wybudowano nowy już stały most , naprawiono zniszczenia i pierwszy pociąg wąskotorowy wyruszył z stacji Gdańsk-Waskotorowy w kierunku Lewy Brzeg Wisły.Lewobrzeżna kolej wąskotorowa funkcjonowała do 1973 roku. W 25.06.1975 roku stacja Gdańsk Piaski została całkowicie zlikwidowana. Wybudowana została stacja kolejowa Gdańsk-Olszynka, która przejęła kontrolę nad ruchem towarowym w kierunku Rafinerii Gdańsk, Przeróbki, portu jak również składów wyjeżdzających z tych rejonów.


Miro