Olszynka-Piaski (Walddorf-Sand) Stacja kolejowa Gdańsk Piaski (Sand) została wybudowana w 1905 roku w rejonie
obecnej stacji Olszynka w miejscu przecięcia sie koleji normalnotorowej (Nehrungbahn)
z Pruszcza Gdańskiego z wąskotorową z Gdańska w kierunku Żuław. Funkcjonowała w
latach 1905-1974, a powstała wraz z lewobrzeżną częścią Gdańskiej Kolei Dojazdowej.
Stacja należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft
(Zachodniopruska Spółka Małych Kolei). Na stacji Gdańsk Piaski można było dokonywać
przeładunku towarów z wagonów koleji normalnotorowej na wąskotorową. Najczęściej
były to płody rolne z Żuław np. buraki cukrowe,które po przeładowaniu były wywożone
do Cukrowni Pruszcz. Natomiast nawozy sztuczne i węgiel były załadowywane na wagony
składów wąskotorowych i wywożone w głąb Żuław. Pod zarządem Westpreußische Kleinbahnen
Aktien-Gesellschaft stacja funkcjonowała do 1945 roku. Na stacji Gdańsk Piaski
(Sand) znajdowało się jednopoziomowe skrzyżowanie obu linii kolejowych zabezpieczone
dodadkowo torami ochronnymi oraz semaforami ustawionymi przed miejscem gdzie
obie linie kolejowe się krzyżowały. Został tutaj też wybudowany budynek
nastawni kolejowej. Do podstwawowych zadań dyżurnego ruchu tej nastawni
należała kontrola czy na tym skrzyżowaniu nie został odczepiony jakiś
element składu wąsko lub normalnotorowego. Było to rozwiązanie bardzo
nowatorskie, chyba niespotykane w innych miejscach. Samo krzyżowanie
się szyn obu linii kolejowych było wykonane na stałe. Nie było więc
konieczne stosowanie zwrotnic. W wyniku działań wojennych zniszczony
został most zwodzony nad Opływem Motławy, przez który kolej wąskotorowa
wjeżdzała na Olszynkę oraz duża część infrastruktury kolejowe. W latach
1945-1948 wybudowano nowy już stały most , naprawiono zniszczenia
i pierwszy pociąg wąskotorowy wyruszył z stacji Gdańsk-Waskotorowy
w kierunku Lewy Brzeg Wisły.Lewobrzeżna kolej wąskotorowa funkcjonowała
do 1973 roku. W 25.06.1975 roku stacja Gdańsk Piaski została całkowicie
zlikwidowana. Wybudowana została stacja kolejowa Gdańsk-Olszynka, która
przejęła kontrolę nad ruchem towarowym w kierunku Rafinerii Gdańsk,
Przeróbki, portu jak również składów wyjeżdzających z tych rejonów.
|